(Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah,
lagi Maha Penyayang)
Pada
masa kini, kita dihidangkan dengan pelbagai bentuk hiburan dalam filem dan
penyiaran. Namun bentuk-bentuk hiburan sebegini telah mengundang kealpaan dalam
diri manusia yang terlalu mengejar keuntungan semata-mata. Tidak salah
seandainya mahu berhibur namun, seseorang perlu tahu batas yang ditetapkan.
Industri hiburan tanah air kini semakin hari semakin berkembang dengan
penghasilan pelbagai bentuk filem atau drama tidak kira sama ada berunsur
komedi, romantik, aksi mahupun seram.
Berbincang
mengenai hiburan ini, isu yang ingin diutarakan ialah unsur-unsur khurafat dan
syirik dalam Islam terutamanya di dalam filem yang kebanyakkannya merosakkan
akidah umat Islam. Di antara filem yang mendapat tempat di kalangan masyarakat
ialah filem berbentuk seram. Keadaaan ini dibuktikan apabila setiap kali
tayangan filem berunsur seram ditayangkan di pawagam-pawagam seluruh Malaysia,
kutipan julan tiket mendapat sambutan hangat berbanding filem bercorak
kerohanian. Situasi ini telah menyebabkan semakin ramai pengarah filem tempatan
mengambil peluang ini untuk menghasilkan filem-filem berunsur hantu dan seram.
Oleh itu, dalam kita berseronok dalam hiburan duniawi, perlu beringat
agar tidak terjerumus kepada perkara yang boleh merosakkan akidah sebagai seorang
umat Islam. Hiburan sememangnya tidak salah dalam Islam tetapi tdak harus
melanggar batas yang telah ditetapkan syariat. Pengiat seni perfileman tanah
air perlu berhati-hati dalam menggarap skrip dalam setiap filem mereka agar
tidak terpesong dari ajaran Islam. Bagi penonton pula tidak seharusnya terlalu
taksub dengan hantu yang hanya rekaan manusia semata-mata sedangkan kita harus
lebih takut kepada azab Allah S.W.T. Ingatlah bahawa Allah S.W.T merupakan
pencipta sekalian makhluk.
Masyarakat kita pada hari ini semakin terdedah kepada
fenomena tahyul, keramat, perkara ghaibiyyat, sihir dan cerita-cerita aneh,
misteri dan ajaib. Pelbagai filem yang berunsurkan mistik mula mewarnai kanvas
media massa. Fitrah naluri manusia yang cenderung kepada perkara baru mendorong
ramai penggiat seni menjadikan jalan cerita sebegini sebagai modal mempublisiti
karya mereka. Meskipun sebahagian daripada produser meletakkan matlamat utama
pembikinan sebarang bentuk media sebagai medium untuk membuka mata masyarakat
terhadap fenomena ini dan mengambil iktibar, namun didapati kesan negatif
disebaliknya lebih berkesan mempengaruhi akidah dan persepsi masyarakat.
HM Tuah Iskandar berpendapat dalam buku beliau “Mengislamisasikan Komunikasi
Warta”DBP 1997 “Media massa,sama ada bercetak mahupun elektronik adalah alat
penyebaran maklumat yang tidak dapat dinafikan keberkesanan serta pengaruhnya
terhadap pemikiran insan. Bagaimanapun,kesan dan pengaruh media pada diri
seseorang insan dengan insan yang lain tidak setara kerana keberkesanan
pengaruh itu boleh berubah dalam tiga keadaan yang berbeza samada berbentuk
positif, neutral dan negatif” . Jelas terbukti bahawa media amat berpengaruh
kepada minda dan pemikiran masyarakat.
Oleh yang demikian, tapisan yang rapi dan teliti terhadap sebarang penerbitan
bercetak dan audio visual perlu dilaksanakan agar media lebih berhati-hati
dalam menyebarkan maklumat dan menjadi saluran informasi yang mendidik
pemikiran dan jiwa masyarakat dengan nilai-nilai murni. Saya kongsikan sedikit
research yang telah dijalankan oleh kami, Unit Penyelidikan dan Maklumat Ikatan
Lepasan Mahasiswa Mesir(ILMAM)
Sorotan isu penyiaran berunsurkan tahyul dan
perkara-perkara yang disebutkan yang berleluasa seputar era 90-an menemukan
kita “Garis Panduan Penapisan Bahan-Bahan Penerbitan Berunsur Islam” yang
diterbitkan oleh JAKIM pada tahun 1996 dalam usaha membenteras
kebendungan gejala tahyul dalam media elektronik. Garis Panduan ini disediakan
ekoran daripada berleluasanya bahan penerbitan, sama ada penerbitan bercetak,
filem ataupun elektronik yang banyak memaparkan kisah-kisah sensasi dan misteri
dalam masyarakat. Di antara aspek yang dieksploitasikan ialah mengenai
cerita-cerita aneh, legenda, cerita-cerita berunsur magis, perbomohan, kehidupan
alam jin dan seumpamanya, yang sebahagian besarnya termasuk dalam perkara
khurafat, tahyul dan kebudayaan karut serta bercanggah dengan akidah Islam.
Pada tahun 21 November 2005, JAKIM telah
memberi nafas baru terhadap garis panduan ini dengan menerbitkan pula “Garis
Panduan – Bahan Penerbitan Bercetak dan Audio Visual Berhubung dengan
Unsur-Unsur yang Bercanggah dengan Akidah dan Amalan Ahli Sunnah Wal
Jamaah”. Aspek-aspek yang terdapat dalam garis panduan ini adalah meliputi
perkara-perkara yang berhubung dengan kepercayaan kepada benda-benda keramat,
khurafat dan tahyul, legenda, perbomohan dan azimat, perkara ghaibiyyat dan
persoalan mimpi, sihir dan unsur-unsur magis, serta cerita-cerita aneh, misteri
dan ajaib.
No comments:
Post a Comment